Selasa, 16 November 2010

PERPUSTAKAAN

Tidak dapat dipastikan bilakah tarikh sebenar Pusat Sumber IKBN Dusun Tua wujud. Bagaimanapun apa yang diketahui, telah ada satu bilik  bacaan yang memberi tumpuan kepada bahan-bahan bacaan, majalah dan suratkbahar dari peringkat awal penubuhan IKBN Dusun Tua.


Akhirnya bilik bacaan ini berkembang menjadi Kutub-Khanah terletak di hujung tingkat atas bangunan bilik kuliah  (sekarang bilik kuliah HEP). Dari saru bilik kuliah , ia akhirnya menjadi dua bilik  kuliah. Pengurusan Kutub-Khanan ini diletak di bawah pengajaan Bahagian Disiplin dan petugasnya adalah terdiri dari Jurulatih Kawad sebelum diselia oleh Kerani Kutub Khanah pada tahun 1974.


Unit ini telah berkembang lagi pada tahun 1980 (tarikh sebenar tidak dapat dipastikan) bua pertama kalinya ia menerima dua orang Pembantu Perpustakaan (S17). Namanya juga telah bertukar dan didaftarkan ke  Perpustakaan  Negara Malaysia sebarai Perpustakaan Pusat Latihan Belia Dusun Tua.


Sejajar dengan perkembangan IKBN Dusun Tua, perpustakaan ini telah bertukar nama kepada Perpustakaan IKBN Dusun Tua. Dari satu seksyen dibawah Pentadbiran bertukar menjadi satu unit Bahagian Bina Insan dan kekal sebagai satu unit di Bahagian Ehwal Pelajar sekarang.


Pada pertenggah tahun 1999, Perpusatkaan telah pun berpindaha ke bangunan Pentadbiran lama . Dan pada tanggal 6 September 1999 satu majlis perasmian Pusat Sumber Institut Kemahiran Belia Negara Dusun Tua telah diadakan dan dirasmikan oleh Yang Berbahagian Tuan Haji Md. Wahi bin Md. Arshad, selaku Pengarah IKBN Dusun Tua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan